Keväinen tervehdys asiakasraadilta

Tampereen työllisyyspalvelut ottivat lokakuun lopussa 2016 harppauksen entistä asiakaslähtöisempään palveluun kun työllisyyspalveluiden oma asiakasraati näki päivänvalon. Olemme nyt tavanneet muutamia kertoja ja päässeet mukavasti työn touhuun.

Itse olen otettu saadessani osallistua tähän ryhmään. Olen aina halunnut vaikuttaa asioihin ja ainakin yrittänyt parantaa mahdollisia epäkohtia tai puutteita. Mielestäni onkin erittäin tärkeää kuulla pöydän toisella puolella olevia ihmisiä, joiden elämää kaikki tehdyt ja tekemättömät päätökset värittää. Se mikä näyttää hyvältä paperilla, ei sitä ehkä käytännössä olekaan. Me olemme niitä kokemusasiantuntijoita, jotka nimenomaan tiedämme omasta kokemuksestamme mikä toimii ja mikä ei.

Työttömyys on hyvin harvoin ihmisen oma vapaaehtoinen valinta, mutta siitä huolimatta yhteiskunta usein syyllistää ja leimaa työttömät omaan kastiinsa. Raadissa ollessani olen saanut mahdollisuuden ja jopa etuoikeuden tutustua moneen itseni kanssasamassa tilanteessa olevaan ja samalla huomannut kuinka meidän kaikkien tarinat poikkeavat toisistaan hyvinkin paljon. On siis vaikeaa kuvitella, että yksi käytäntö ja ajatusmalli voisivat palvella meitä kaikkia. Tässä myös piilee koko asiakasraadin juju. Mitä enemmän erilaisia näkökulmia, sen toimivampi on tulos.

Olemme saaneet kertoa mielipiteitämme ja ehdotuksia toimintamalleista, joilla voidaan parantaa esim. näkyvyyttä, tiedon kulkua ja suunnitella, miten tehdä vertaisuudesta voimavara. Olemme myös pohtineet, miten voisimme jatkossa tuoda entistä enemmän osaamistamme esiin ja potentiaalisten työnantajien tietoon ja ideoita onkin tullut runsaasti.

Ilokseni olen huomannut myös työntekijöiden motivaation asiakasraati-malliin olevan korkea. Olemme päässeet olemaan osa suunnittelutiimiä ja on ollut todella virkistävää huomata että asioihin halutaan muutoksia ja meidät otetaan tosissaan. Toimimme ihanan rennossa symbioosissa toistemme kanssa. 🙂 Enemmänkin väkeä tosin mahtuisi mukaan.

Ajankohta asiakasraadin perustamiselle on myös ollut liki parhain mahdollinen tämän muutosmyllerryksen pyörteissä. Elämme suurien muutoksien aikaa kuntien ottaessa jatkossa enemmän vastuuta mm. työttömistä ja työllistämisestä. Asiakasraadissa oleminen on myös tuonut turvallisuuden tunnetta tähän epätietoisuuteen tulevasta.

On hienoa olla osa tätä raatia ja toivon että tämä tulee myös kantamaan hedelmää ja mikä tärkeintä, saamme mahdollisuuden tulla kuulluksi.

Jenni Barnett-Erlandsson

asiakasraatilainen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s